Czekolady i praliny to produkty, które w okresie jesienno-zimowym pojawiają się na paragonach w sklepach małoformatowych częściej niż latem. Wybór jest dość szeroki, bo średnio na półce można znaleźć około 10 wariantów pralin i ponad 20 rodzajów tabliczek czekoladowych.

W tygodniach poprzedzających najważniejsze święta asortyment jest często nieco szerszy.  Czekolady i praliny oferuje się w opakowaniach nawiązujących do charakteru uroczystości lub relacji z bliską osobą.

Czekolady i praliny

Jak pokazują dane CMR, wzrost liczby transakcji z czekoladami i pralinami widać zwykle już dzień przed szczególną okazją. Szczyt sprzedaży przypada jednak zawsze na sam dzień świąteczny. W 2019 r. praliny zarówno w Walentynki, jak i w Dniu Kobiet praliny kupował co trzydziesty klient odwiedzający sklep małoformatowy do 300 mkw. Przy czym, 14 lutego sprzedaż tej kategorii skoncentrowana była w godzinach popołudniowych (1/3 transakcji miała miejsce między godziną 15.00 a 18.00).

Natomiast 8 marca spora część klientów kupiła czekoladki w drodze do szkoły lub pracy (co 8. transakcja miała miejsce między 7.00 a 9.00). Warto podkreślić, że wielu konsumentów przyszło do sklepu małoformatowego specjalnie po czekoladki. W tych dwóch szczególnych dniach  na co 3 paragonie z tą kategorią nie pojawiły się żadne inne produkty.

W kategorii pralin największe udziały w wartości sprzedaży w całym 2019 r. miały w omawianym okresie marki Ptasie Mleczko, Rafaello, Toffifee, Merci i Alpejskie Mleczko. Analizy wskazują, że w specjalnych dniach, jak Walentynki i Dzień Kobiet, świetnie sprzedają się klasyki. Wśród znajdują się Raffaello, Toffifee i Merci w standardowych opakowaniach. Ale szczególną popularnością cieszą się produkty nawiązujące nazwą lub opakowaniem do charakteru święta.

W 2019 r. w tygodniu z Walentynkami hitem były czekoladki I love Milka (Mondelez) i Wedlove (Wedel). Popularnością ciszyły się także słodkości, które zwykle nie są dostępne w regularnej sprzedaży. Są to Raffaello, Mon Cheri, Lindor czy Cherrissimo w opakowaniach w kształcie serca albo Ptasie Mleczko z nadrukiem serduszek. W tygodniu z Dniem Kobiet znacznie częściej niż w innych tygodniach klienci sięgali natomiast po czekoladki Cherry Roses w podłużnym opakowaniu z obrazkiem róży.

Najpopularniejsze marki

W 2019 r. klienci sklepów małoformatowych najwięcej wydawali na czekolady Milka (prawie 35% udziałów w wartości sprzedaży), Wedel (23%), Wawel i Kinder Chocolate. Najczęściej do ich koszyków trafiały: Kinder Chocolate 100 g, Czekolada Gorzka i Czekolada Mleczna Wedel oraz Milka w wariantach Oreo i Alpine Milk. Marka Milka nie ma sobie równych w kategorii dużych tabliczek. Produkty tej marki stanowią ponad 50% zakupionych opakowań czekolad o gramaturze około 300 g i większych. Największą popularnością cieszą się tu również warianty Oreo i Alpine Milk. Najpopularniejsze marki i warianty czekolad królowały na paragonach również w świąteczne dni.

W sklepach małoformatowych w zwykłych tygodniach. Czyli takich, w których nie ma żadnych szczególnych okazji, sprzedaż czekolad i pralin wyraźnie rośnie w weekend. Najważniejszym dniem jest zwykle sobota. Choć duża część transakcji przypada również na piątki i niedziele.

Na prawie co szóstym paragonie z czekoladami i na co czwartym z pralinami nie pojawiają się inne produkty. Do koszyków z czekoladami i bombonierami często trafiają również inne słodycze. Są to m.in. ciastka, batony i wafelki, a także różnego rodzaju napoje oraz słone przekąski.

W czołówce kategorii współkupowanych najczęściej z pralinami pojawiają się  torebki prezentowe. Świadczy o tym fakt, że kategoria ta często jest kupowana z myślą o obdarowaniu kogoś bliskiego. W dniach szczególnie ważnych dla tych kategorii rośnie odsetek paragonów, na których nie pojawiają się inne produkty. Częściej zdarzają się też współkupowane wyroby z torebkami ozdobnymi.

Red. (źródło: cmr.com.pl)

Print Friendly, PDF & Email

BRAK KOMENTARZY

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

CAPTCHA