U.S. News and World Report ustalił, jaka jest najlepsza dieta zdrowotna na świecie. Za najlepsze diety uznano ex equo: dietę DASH (Dietary Approach to Stop Hypertension – Dieta w Zapobieganiu i Leczeniu Nadciśnienia) i dietę śródziemnomorską. Przez poprzednie 7 lat na pierwszym miejscu znajdowała się samodzielnie dieta DASH.

Najlepsza dieta zdrowotna wybierana jest przez ekspertów od 9 lat. Ranking publikowany jest na platformie internetowej U.S. News and World Report.

Przy ocenie diety eksperci biorą pod uwagę następujące kryteria:

  • łatwość w zastosowaniu,
  • długoterminowe korzyści zdrowotne diety,
  • krótkoterminowe korzyści zdrowotne diety,
  • pokrycie zapotrzebowania na składniki odżywcze przez jadłospisy przygotowane według zasad tej diety,
  • bezpieczeństwo tego rodzaju sposobu żywienia,
  • wpływ diety na zmniejszenie ryzyka rozwoju cukrzycy typu 2,
  • wpływ diety na zmniejszenie ryzyka rozwoju chorób sercowo-naczyniowych.

Za każde kryterium dieta może uzyskać od 1 punktu (najniższa ocena) do 5 punktów (najwyższa ocena).

W obecnym rankingu analizowano 41 diet.

W rankingu zwyciężyły diety:

  1. śródziemnomorska
  2. DASH
  3. fleksitariańska

Z przeprowadzonych analiz i przyznanych ocen wynika, że w nadal na pierwszych dwóch miejscach w rankingu na najlepszą dietę rządzą niepodzielnie: dieta śródziemnomorska i dieta DASH. Trzecie miejsce na podium, podobnie jak w ubiegłym roku, zajmuje dieta fleksitariańska.

Punktacja diet:

  • śródziemnomorska – 4,2 punkty na 5 możliwych do uzyskania.
  • DASH – 4,1 punkty na 5 możliwych do uzyskania.
  • fleksitariańska – 4,0 punkty na 5 możliwych do uzyskania.

Dieta śródziemnomorska

Uzyskała 1. miejsce jako:

  • najzdrowsza dieta,
  • najlepsza dieta w zmniejszaniu ryzyka cukrzycy typu 2,
  • najlepszy sposób żywienia,
  • dieta najzdrowsza dla serca,
  • najlepsza dieta bazująca na produktach roślinnych,
  • dieta najłatwiejsza do przygotowania.

Eksperci podkreślili, że wybrali dietę śródziemnomorską, ponieważ wyniki badań naukowych wskazują na to, że pomaga ona w wydłużeniu życia i chroni przed chorobami cywilizacyjnymi. Jeden z ekspertów – dr David Katz, dyrektor Yale-Griffin Prevention Research Center – zwrócił uwagę, że dieta ta preferuje takie korzystne dla zdrowia produkty jak:

  • owoce,
  • warzywa,
  • pełnoziarniste produkty zbożowe,
  • chude źródła białka,
  • oliwę z oliwek jako tłuszcz dodany.

Ale nie tylko, dieta jest jednocześnie łatwa w praktycznym stosowaniu. Stanowi ona tradycyjny sposób żywienia w wielu regionach świata i dostarcza ludziom wielu przyjemnych doznań kulinarnych, poszczególne osoby i całe rodziny w tych regionach z łatwością przygotowują posiłki z tych korzystnych produktów.

Dieta DASH

Dieta DASH jest szansą na zachowanie szczupłej sylwetki i uniknięcie nadwagi, a nawet otyłości bez stosowania głodówek, skomplikowanych i wymyślnych diet. Jej zalety to:

  • jest bogata w warzywa i owoce oraz niskotłuszczowe produkty mleczne,
  • preferuje się w niej pełnoziarniste produkty zbożowe,
  • często wybiera się ryby i drób, a także suche nasiona roślin strączkowych i orzechy,
  • ogranicza się natomiast spożycie czerwonego mięsa, słodyczy i napojów zawierających cukier oraz sól.

Taki skład diety sprawia, że jest ona bogata w błonnik, wapń, potas i magnez, natomiast ma obniżoną zawartość nasyconych kwasów tłuszczowych, tłuszczu ogółem, cholesterolu i sodu.

Dieta fleksitariańska

Nazwa dieta fleksitariańska odnosi się do słów: flexible (elastyczny) i vegetarian (wegetariański). Jest to zatem elastyczna dieta wegetariańska, bogata w warzywa, owoce, pełnoziarniste produkty zbożowe.

Dominującym źródłem białka są w niej produkty roślinne, głównie nasiona roślin strączkowych:

  • fasola,
  • groch,
  • soja,
  • soczewica.

Można w niej spożywać też takie produkty białkowe, jak:

  • produkty mleczne,
  • jaja,
  • ryby.

Produkty mięsne w diecie są ograniczane, ale dozwolone od czasu do czasu.

Red. (źródło: ncez.pl)

Print Friendly, PDF & Email

BRAK KOMENTARZY

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

CAPTCHA