Oleje roślinne: słonecznikowy, lniany i rzepakowy zawierają  wiele niezbędnych składników dla zdrowia. Przede wszystkim – kwasy tłuszczowe Omega-3 i Omega-6. Bez nich nasz organizm nie mógłby prawidłowo funkcjonować. Nie jest bowiem w stanie samodzielnie ich wyprodukować.

Dlaczego oleje roślinne odgrywają tak istotną rolę w codziennej diecie? Jak możemy wykorzystywać je na co dzień w naszej kuchni? Oto kilka najważniejszych faktów na temat trzech wartościowych olejów.

Olej rzepakowy

Rzepak jest rośliną uprawną, którą wykorzystywano do celów spożywczych już w starożytnej Grecji, Rzymie, Chinach i Japonii. W średniowieczu rozpowszechnił się w kolejnych regionach Europy, a jego uprawa przekroczyła północną granicę Alp. Z czasem zyskiwał coraz większą popularność. Współcześnie jest najważniejszą rośliną oleistą, która występuje w szerokości geograficznej Polski i krajów północnej Europy. Ze względu na zawartość zarówno kwasów tłuszczowych Omega-3 jak i Omega-6, jego spożycie zaleca się populacji zamieszkującej nasz region klimatyczny.

Polacy często chorują na choroby układu krążenia, a jedną z głównych przyczyn ich występowania jest nieprawidłowa dieta bogata w nasycone kwasy tłuszczowe. Potwierdzają to m.in. wyniki badania przeprowadzonego przez naukowców z Uniwersytetu Harvarda. Są specjalne rekomendacje Europejskiego Urzędu ds. Żywności, a także innych wiodących instytucji zajmujących się określaniem zaleceń żywieniowych na świecie. Mówią one, że powinno się spożywać jak najmniej kwasów nasyconych. Niewiele ich zawiera olej rzepakowy. W porównaniu popularną oliwą z oliwek – aż dwa razy mniej.

W porównaniu np. do mieszkańców krajów śródziemnomorskich, jemy niewielkie ilości ryb będących źródłem korzystnych dla zdrowia kwasów Omega-3. Musimy uzupełniać ich niedobory przy pomocy innych źródeł pokarmowych, m.in z oleju rzepakowego.

Olej słonecznikowy

Na szeroką skalę zaczął być produkowany w Anglii, a następnie w Rosji. Jest on drugim najczęściej wybieranym przez Polaków olejem. Nie bez przyczyny – olej słonecznikowy ma szerokie zastosowanie w kuchni. Natomiast, co ważne dla naszego zdrowia, charakteryzuje się także bardzo dużą zawartością kwasów tłuszczowych Omega-6 oraz największą zawartością witaminy E – nazywaną „witaminą młodości” – spośród wszystkich najpopularniejszych olejów.

– Olej słonecznikowy to bardzo dobre źródło kwasów tłuszczowych Omega-6. Wykazują one pozytywny wpływ na działanie naszego serca. Charakteryzuje się także bardzo niską zawartością nasyconych kwasów tłuszczowych. Wpisuje się więc w światowe zalecenia dotyczące spożycia tłuszczów w diecie. Zdecydowanie lepiej wykorzystywać go w swojej kuchni w potrawach przygotowywanych na zimno, unikając smażenia i podgrzewania na nim dań, przez co mógłby on stracić swoje składniki odżywcze – podkreślają eksperci.

Olej lniany

Olej lniany dużą popularnością cieszył się już w starożytnej Grecji oraz Rzymie. Produkowany jest z nasion lnu, w których zawartość tłuszczu oscyluje na poziomie 45%, a są to przede wszystkim korzystne dla zdrowia kwasy Omega-3 i Omega-6. Pozyskiwany w bardzo niskiej temperaturze, po otwarciu musi być przechowywany w miejscu bez dostępu światła i powietrza, najlepiej w lodówce. Optymalna temperatura przechowywania wynosi od 4⁰ do 10⁰C, a maksymalny czas przechowywania to ok. 3 miesiące.

– Olej lniany jest bardzo wskazany do spożycia w codziennej diecie. Wykazuje właściwości korzystne dla zdrowia, przede wszystkim dzięki wysokiej zawartości nienasyconych kwasów tłuszczowych. Należy jednak pamiętać o przechowywaniu go w chłodnym i zaciemnionym miejscu. Jest to ważne, gdyż na skutek działania promieni słonecznych kwasy tłuszczowe Omega-3 gwałtownie się utleniają. Nie powinno się go podgrzewać ani smażyć na nim potraw. Można go natomiast wykorzystywać np. do sałatek, surówek, sosów czy innych dań podawanych na zimno – mówi ekspert  żywienia.

Oleje roślinne w zbilansowanej diecie

Warto pamiętać, że tłuszcze pochodzenia roślinnego stanowią nieodzowny element zbilansowanej diety człowieka. Są one źródłem niezbędnych dla organizmu kwasów tłuszczowych, których ludzki organizm nie jest w stanie samodzielnie wyprodukować. Ważne jest więc, by dostarczać ich w odpowiednich ilościach wraz z pożywieniem, dbając jednocześnie o ich wysoką jakość.

By dostarczyć naszemu organizmowi niezbędnych kwasów tłuszczowych, możemy także sięgać po produkty, które w swoim składzie bazują na naturalnych olejach. Cechują się dużą zawartością kwasów tłuszczowych Omega 3 i 6 w kategorii produktów do smarowania pieczywa dostępnych na rynku. Receptura oparta jest na kompozycji trzech roślinnych olejów: słonecznikowego, rzepakowego i lnianego. W ramach zbilansowanej diety i zdrowego stylu życia, pomagają utrzymać prawidłowy poziom cholesterolu we krwi – zalecają dietetycy.

Red. (źródło: NCEŻ IŻŻ)

Print Friendly, PDF & Email

BRAK KOMENTARZY

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

CAPTCHA