Po pandemii ryzyka drugiej fali przypadków zakażenia koronawirusem obawia się 59 proc. Polaków. Są oni przekonani, iż jest całkowicie prawdopodobne, że konieczne będą nowe środki ograniczające.

Osoby obawiające się wystąpienia drugiej fali koronawirusa są w porównaniu do ogółu respondentów bardziej krytyczne w ocenie przyszłych skutków w okresie już po pandemii.

Zachowania konsumenckie

Poniższe przykłady ilustrują oczekiwane przez respondentów skutki pandemii w wymiarze gospodarczym:

  • Pogorszenia sytuacji zawodowej spodziewa się 30 proc. ogółu respondentów. Wśród osób przekonanych o drugiej fali zachorowań odsetek ten wzrasta do 35 proc.
  • Zamknięcia wielu małych sklepów i firm spodziewa się 53 proc. badanych. Wśród osób przekonanych o ryzyku drugiej fali odsetek znowu wzrasta, do 60 proc.
  • Z 29 do 37 proc. rośnie odsetek respondentów przekonanych o upowszechnieniu się modelu pracy zdalnej, jako obowiązującego w przypadku wielu firm.

Podobną dynamikę w różnicy poziomów odsetków pomiędzy ogółem respondentów a respondentami oczekującymi wystąpienia drugiej fali zachorowań można zaobserwować w wymiarze oczekiwanych zmian postaw indywidualnych:

  • Najważniejsze z punktu widzenia producentów i dystrybutorów są ostrożne postawy konsumenckie ukształtowane w trakcie trwania pandemii. Pomimo prób uwalniania gospodarki mogą pozostać w dużym stopniu niezmienione po jej zakończeniu.
  • 57 proc. ogółu respondentów deklaruje, że po ustaniu pandemii wielce prawdopodobne jest, iż będą dalej oszczędzać i ograniczą zakupy. Wśród respondentów przekonanych o wystąpieniu drugiej fali zachorowań odsetek ten wzrasta do 66 proc.
  • Unikać chodzenia do centrów handlowych będzie odpowiednio 63 i 71 proc. respondentów.
  • Zamiast wizyt w sklepach respondenci deklarują chęć częstszego wykorzystywania technologii. Są to sklepowe infolinie, chaty i chat botów na stronach www.
  • Podobnie rzecz ma się z dokonywaniem samych zakupów. 36 proc. ogółu respondentów, a 45 proc. w przypadku tych przekonanych o drugiej fali, deklaruje, iż zwiększą liczbę zakupów z dostawą do domu.

Najbardziej optymistycznym skutkiem pandemii jest opinia, iż po pandemii będziemy bardziej cenić swój czas. Jest to opinia podzielana przez 41 proc. ogółu respondentów (a przez 50 proc. tych, przekonanych o drugiej fali wystąpienia zakażeń).

Red. (źródło: GfK)

Print Friendly, PDF & Email

BRAK KOMENTARZY

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

CAPTCHA