Pomidory charakteryzują się wysoką zawartością substancji odżywczych. Wcale nie trzeba z nich rezygnować wraz z końcem sezonu letniego, kiedy ich dostępność jest ograniczona.

Warto sięgać po niskoprzetworzone produkty z nich powstałe, np. soki, które podobnie jak pomidory są źródłem wielu składników wspomagających prawidłowe funkcjonowanie organizmu.

Witaminy i składniki mineralne

Sok pomidorowy zawiera m.in potas, który pomaga we właściwym funkcjonowaniu mięśni i układu nerwowego oraz wspiera utrzymanie odpowiedniego ciśnienia krwi. 100 ml soku pomidorowego dostarcza 260 mg potasu, co stanowi 13% referencyjnej wartości dziennego spożycia tego składnika mineralnego.

Sok ten wyróżnia się także wysoką zawartością folianów oraz witamin, w tym np.: B6, która m.in. pomaga we właściwym funkcjonowaniu układu nerwowego oraz wspiera produkcję czerwonych krwinek. Ponadto pomidory w ponad 90% składają się z wody, dlatego są uważane za produkty niskokaloryczne. Szklanka soku pomidorowego zawiera tylko 26 kcal – przy czym taką liczbę kalorii można spalić podczas kilkuminutowego szybkiego spaceru.

Cenny składnik – likopen

Zarówno pomidory jak i soki pomidorowe są produktami bogatymi w cenny dla zdrowia karetonoid. Likopen, który jest jednym z najsilniejszych przeciwutleniaczy, wyróżnia się działaniem antynowotworowym. Jak potwierdzają badania, wysokie spożycie likopenu może wpływać zapobiegawczo na ryzyko zachorowania m.in. na raka szyjki macicy i prostaty. Obniża także ciśnienie krwi oraz wspomaga krążenie.

Warto wspomnieć, że pod wpływem obróbki termicznej zwiększa się biodostępność likopenu. Dlatego na przykład w pasteryzowanych sokach pomidorowych jego aktywność wzrasta 2-3-krotnie.

Właściwe połączenia

Aby to, co w dobre w pomidorach i w sokach pomidorowych w pełni mogło korzystnie wpływać na nasz organizm ważne jest także to, z jakimi innymi produktami je łączymy. Nie każdy wie, że jeśli zjemy pomidora z ogórkiem, to nie dostarczymy organizmowi całej witaminy C zawartej w pomidorze. Dlaczego? Bowiem ogórek, mimo tego, że jest źródłem wielu cennych substancji odżywczych, zawiera również silnie działający enzym (askorbinazę). Utlenia on kwas askorbinowy niszczący witaminę C.

Już jedna łyżeczka soku z surowego ogórka wystarczy, aby zniszczyć witaminę C zawartą w kilku litrach soku pomidorowego. Dlatego warto jeść ogórki, ale pamiętać o nie łączeniu ich z pomidorami. Aby zminimalizować utratę witamin zawartych w pomidorach, warto skropić je odrobiną oliwy z oliwek. Działa ona ochronnie na witaminę C i dodatkowo zwiększa wchłanianie z nich likopenu.

Szklanka soku jako jedna porcja

Warto podkreślić, że szklanka soku, także tego pomidorowego (ok 200 ml) może stanowić jedną z 5 porcji warzyw lub owoców, które powinniśmy spożywać każdego dnia. Soki, bez względu na ich rodzaj, pochodzą z warzyw i owoców. Dlatego również stanowią cenne źródło witamin, mikro- i makroelementów, a także substancji wspierających działania antyoksydacyjne.

Spożywanie soków ma istotny wpływ na zdrowie i samopoczucie. Zawarte w nich witaminy, sole mineralne i inne fitoskładniki regulują procesy zachodzące w organizmie. Odgrywają istotną rolę w profilaktyce wielu chorób, a także wzmacniają odporność organizmu. W opublikowanej przez Instytut Żywności i Żywienia, Piramidzie Zdrowego Żywienia i Aktywności Fizycznej, podstawę stanowią warzywa i owoce, a jedną ich porcją może być właśnie szklanka soku, także soku pomidorowego.

Red.

Print Friendly, PDF & Email

BRAK KOMENTARZY

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

CAPTCHA