Trendy zdrowotne mają swoje odzwierciedlenie na talerzu polskiego konsumenta. Handel w Polsce sprzyja robieniu zakupów w sklepach małoformatowych. Ich właściciele dostosowują asortyment oferowanych produktów do zmieniających się preferencji konsumentów.

Trendy zdrowotne w koszyku śniadaniowym powodują, że stałą pozycję stanowi w nim nabiał. Konsumenci sięgają po niego coraz częściej. W roku 2018 liczba transakcji w sklepach małoformatowych do 300 mkw wzrosła o 3% w porównaniu z rokiem poprzednim. W tym samym stopniu wzrosła liczba oferowanych SKU (jednostka magazynowa – stock keeping unit) w tym kanale sprzedaży.

Produkty bez laktozy

Najczęściej w koszyku z nabiałem znajdziemy mleko, śmietanę, następnie jogurty łyżeczkowe i serki kanapkowe.

Obok dużych i stabilnych w ujęciu wartości sprzedaży kategorii są też mniejsze, które notują duże wzrosty. Wśród nich znajdziemy sery twarogowe naturalne oraz kefiry cieszące się coraz większym poparciem konsumentów. Średnia liczba transakcji na sklep w przypadku tych grup produktów wzrosła rok do roku odpowiednio o 9% i 12%.

Według raportu CMR na temat rozwoju sprzedaży produktów mlecznych bez laktozy, w pierwszym kwartale 2019 r. klienci sklepów małoformatowych wydali na nabiał bez laktozy o 33% więcej niż w analogicznym okresie rok wcześniej. Liderem pod względem wartości sprzedaży produktów mlecznych bez laktozy jest Mlekovita. W drugiej kolejności kupujący wybierają produkty firmy Hochland. Ważnymi graczami w tym segmencie są również firmy Piątnica i Zott. Produkty mleczne bez laktozy są już dostępne w co drugim sklepie małoformatowym do 300 mkw.

Certyfikat BIO i wege

Inną kategorią, po którą coraz częściej sięgają polscy konsumenci, są produkty z certyfikatem BIO. Wśród artykułów nabiałowych najbardziej popularne są jogurty łyżeczkowe i naturalne. Te pierwsze są dostępne już w 61% sklepów małoformatowych do 300 mkw. prowadzących sprzedaż produktów z certyfikatem BIO.

Wzrost popularności wegetarianizmu wśród polskich konsumentów przekłada się na to, co obok nabiału trafia do koszyków shopperów. Coraz częściej pieczywo smarowane jest pastami kanapkowymi wegetariańskimi. Produkty te zanotowały 23% wzrost sprzedaży wartościowej w 2018 r. versus poprzedni rok. Konsumenci zaczynają też sięgać po produkty spoza kanonu polskiej kuchni. Przykładem są hummusy, których sprzedaż wartościowa w sklepach małoformatowych do 300 mkw wzrosła aż o 22% w 2018 r. vs 2017 r.

Trend ten widoczny jest też w produktach zbożowych. Znaczny wzrost średniej liczby transakcji na sklep małoformatowy do 300 mkw odnotowała maca i tortilla – odpowiednio 38% i 19% w 2018 r vs rok poprzedni. Konsumenci zdecydowanie częściej sięgają również po płatki owsiane, płatki śniadaniowe i zbożowe. Kategorie te notują wzrosty średniej liczby transakcji na sklep od 8 do 14% w sklepach małoformatowych w analizowanym okresie.

Red. (źródło: cmr.com.pl)

Print Friendly, PDF & Email

BRAK KOMENTARZY

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

CAPTCHA