Nie ma leków ani szczepionki, która zwiększa odporność organizmu na koronawirusa. Dlatego powinniśmy dbać o zdrowie wprowadzając odpowiednią dietę. Teraz, kiedy jest niewiele świeżych owoców i warzyw, eksperci polecają ich przetwory, mrożonki i soki – zaleca Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw.

Są dwa powody, dla których powinno się dziś mówić o roli warzyw i owoców w naszej diecie. Po pierwsze dostarczają bardzo silnych antyoksydantów. Po drugie stymulują nasz układ odpornościowy. Wszystkie wirusy wywołują stany zapalne górnych dróg oddechowych. Musimy zatem mieć w diecie dużo czynników działających przeciwzapalnie – bardzo dużo antyoksydantów. To jest dobry czas, by docenić rolę warzyw i owoców w naszej diecie. Wzmocnią one odporność organizmu na koronawirusa.

Zakupy w czasie pandemii

Dietetycy zalecają, aby warzywa i owoce stanowiły co najmniej połowę tego, co zjadamy. Zaledwie o 12% Polaków można powiedzieć, że w marcu spełnili ten warunek.

Jednocześnie odnotowany został nieznaczny wzrost wartości wskaźnika „Wczoraj na talerzu” obrazującego jakość naszej diety. Jak wynika z badania firmy Kantar, w marcu mniej Polaków niż w lutym (22% wobec 26%) odżywiało się bardzo źle, czyli warzyw i owoców jedli mało lub wcale.

Warzywa i owoce na odporność

Ludzie, którzy są zdrowi i zdrowo się odżywiają, są odporni. Kiedy jemy zdrowo, organizm nawet zainfekowany zwalczy wirusa, choroba się nie rozwinie. Co to znaczy przechodzić zakażenie bez objawów? To znaczy mieć tak silny organizm, że on bez efektów ubocznych potrafi sobie poradzić z chorobą.

W okresie, gdy jest niewiele świeżych owoców i warzyw, powinniśmy kupować nie makaron, a przetwory, soki oraz mrożone warzywa i owoce. Wszystkie mrożone truskawki, maliny, borówki. Często słyszy się, że są bardzo zdrowe, są podstawą diety, ale trzeba pójść krok dalej. Bez nich jesteśmy zbyt słabi, aby sobie poradzić w wielu sytuacjach. Warto o tym pamiętać, idąc na zakupy – przekonuje prof. n. farm. Iwona Wawer.

Red. (źródło: Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw)

Print Friendly, PDF & Email

BRAK KOMENTARZY

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

CAPTCHA