Apetyt w upalne dni maleje i niewiele osób ma dodatkowo ochotę na gorące potrawy. Ważne są jednak witaminy i minerały i inne składniki odżywcze. To, że nie odczuwamy głodu, nie oznacza, iż możemy zapominać o zasadach zdrowego odżywiania.

Jak zadbać o zdrową dietę latem, gdy nie odczuwając głodu rezygnujemy z posiłków? Jak dostarczać witaminy, minerały, nie zapominając o antyoksydantach?

Sezon na świeże warzywa i owoce pozwala łatwo przygotować lekkie przekąski. Nie wymagają one czasu w kuchni, a zaspokajają głód, zapewniając jednocześnie odpowiednią dawkę witamin oraz mikro- i makroelementów. Sałatki bogate w żółte, pomarańczowe i czerwone warzywa, jak papryka, pomidory, marchew, dzięki zawartej w nich witaminie A (w postaci beta karotenu) poprawiają wygląd naszej skóry. Przedłużają letnią opaleniznę i chroniąc nas przed szkodliwym promieniowaniem UV. Najlepsze jako baza do lekkiej sałatki są zielone warzywa liściaste – źródło witaminy E, naturalnego przeciwutleniacza.

Dobrym wyborem nie tylko do sałatek, ale też do letniego grilla jest bogaty w potas bakłażan i cukinia,zawierające witaminę A w postaci beta karotenu. Natomiast alternatywą dla talerza ciepłej zupy w upalny dzień może stać się szklanka przecierowego soku warzywnego lub pomidorowego. Sok pomidorowy jest szczególnie polecany na upały. Zawiera potas, pierwiastek istotny dla równowagi elektrolitowej organizmu, który w czasie ciepłych dni szybciej tracimy. 200 ml takiego soku to ok. 500 mg tego pierwiastka, zapewnia pokrycie dziennego zapotrzebowania na potas w ok. 25 proc. W dodatku zawarty w soku pomidorowym likopen, cenny antyoksydant, poddany podczas jego przygotowania obróbce termicznej, ma wyższą aktywność niż ten z surowych pomidorów.

Właściwe nawodnienie

Maliny, truskawki, jagody, czereśnie, brzoskwinie to dobra, letnia przekąska i składnik wielu lekkich deserów. Owoce nawodniają organizm w upalne dni i dostarczają mu jednocześnie witamin i składników mineralnych. Prócz sezonowych, korzystajmy także z owoców cytrusowych oraz z powstałych z nich soków – pomarańczowego czy grejpfrutowego. Są bogatym źródłem witaminy C, której organizm nie potrafi sam gromadzić i którą szybciej tracimy aktywnie spędzając czas w ciepłe dni. Z kolei arbuz, który latem smakuje najlepiej, składa się w ok. 92 proc. z wody, więc ugasi pragnienie, a jednocześnie dostarczy nam składników mineralnych, m. in. potas.

Prócz właściwego odżywiania, pamiętajmy też o właściwym nawodnieniu organizmu w czasie gorących dni, czyli piciu odpowiedniej ilości płynów, także między posiłkami. To szczególnie ważne, ponieważ w czasie upałów wraz z potem tracimy przez skórę cenne składniki mineralne. Soki nawodniają i orzeźwiają, ale także dostarczają niezbędnych składników mineralnych, pochodzących z warzyw i owoców, jak sód, potas, magnez, wapń. Dobrym źródłem potasu może być szklanka soku jabłkowego, która zawiera ok. 200 mg tego pierwiastka.

Red. (źródło: Stowarzyszenie Krajowa Unia Producentów Soków)

Print Friendly, PDF & Email

BRAK KOMENTARZY

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

CAPTCHA